Den tunga fordonsindustrin behöver dig

0
280

ComponentaComponenta Arvika AB tillverkar komplicerat pressmide i
stål, och levererar tekniska lösningar för delar till motorer,
transmissioner och chassier. Kunderna fi nns inom europeisk
fordonsindustri och lagerindustri.

Ljudnivån är hög och det glödgade stålet lyser intensivt rött innan de
tunga smidespressarna formar ämnena. Det är hett och inte ett ställe
där man går i finkläder. Här framställs komponenter som ska hålla
för stora påfrestningar i tunga fordon. Hög kvalitet i slutprodukten kräver
stål som håller och inte spricker.
I en hall intill smedjan lagras stålet tonvis i långa stänger av olika grovlek.
Stålstängerna, så kallat stångstål, är materialgrunden i tillverkningen. 15 000
ton går årligen åt. Stängerna klipps i bitar, värms upp och pressas till delar
som bearbetas genom fräsning, svarvning och borrning, beroende på användningsområde
– exempelvis delar till hjullager och kardanaxlar, som sedan
går i väg till andra underleverantörer för bearbetning och hopsättning.

Componenta Arvika AB, som ligger i ett industriområde strax söder om
Arvika centrum startades på 60-talet av Volvo för tillverkning av smidda
ämnen till motorer och växellådor. Ägarförhållanden och produktion har senare
förändrats, men fortfarande handlar det om komponenter som ingår i
tillverkningen av fordon.
– Våra produkter finns i nästan alla märken inom europeisk bilindustri,
inklusive Volvo och Scania i Sverige, säger Jan Fredriksson, som är
Componentas platschef. Det handlar om tunga fordon med stor materialpåfrestning
där det krävs hög kvalitet, vilket vi är kända för. Kvalitet i kombination
med hög kompetens är förutsättningar för att klara sig i en bransch
där konkurrens på den globala marknaden är stenhård.
För att stålet ska kunna formas till olika komponenter behövs verktyg.
Därför har man även avdelningar för konstruktion och verktygstillverkning.
Bosse Karlsson är facklig representant och till yrket verktygsjusterare.
– Och ibland smed, säger han. På Componenta Arvika AB är det nämligen
stor bredd när det gäller arbetsuppgifter. Smed blir man genom att praktisera.
Att jobba här är omväxlande, menar Bosse Karlsson. Man får framförallt
lära sig mycket om styrsystem, hydraulik och verktygskonstruktion.
Componenta Arvika AB har idag cirka hundra anställda, och en budgeterad
årsomsättning på 230 miljoner kronor för 2015. Företaget expanderar
och behöver därför utöka personalstyrkan.
– Vi stödjer och samarbetar med Teknikcollege i Arvika och Eda, därifrån
rekryteras en hel del ungdomar. Och vi välkomnar ännu fler som vill jobba
med komponenter inom fordonsindustrin, säger Jan Fredriksson.