Elhybridbuss med unik trådlös laddning – Södertälje först ut i Norden

0
103

Bättre luft och mindre buller.
Det är resultatet av en nyutvecklad
och banbrytande elhybridbuss
som sedan mars rullar
längs stadens gator.

Södertälje går i bräschen för framtidens
kollektivtrafik. Under våren började linje
755 trafikeras av en elhybridbuss som
laddas trådlöst. Här talar vi om en unik
satsning.
– Det är den första bussen med trådlös
laddning som körs i linjetrafik i
Norden. Bussen laddas på bara sju minuter
och kan sedan köra hela sin runda
på förnybar el, säger Tove Gram, trafikingenjör
på Södertälje kommun. Men
om elen skulle ta slut under färden så
går bussen över till att använda biodisel.

Det faktum att det är en elhybridbuss
innebär att den inte bara är miljövänligare
och minskar klimatbelastningen
mer än en konventionell buss.
Den är även tystare och skönare
att köra, och bidrar till mindre
luftföroreningar i staden då den
körs på el, vilket gynnar miljön, förklarar
Tove Gram som poängterar att
det unika och utmärkande i projektet är
den trådlösa laddningen.
– Bussen snabbladdas automatiskt via
en laddningsstation som finns nedgrävd
i marken på ändhållplatsen vid Tom Tits
Experiment. När bussen ställer sig på
laddningsplattan fälls en mottagare ner
under bussen och batteriet börjar laddas
induktivt. Efter cirka sju minuters laddning
är bussen redo och kan köras elektriskt
hela linjesträckningen.
Bussen är resultatet av ett unikt
forskningsprojekt och samarbete mellan
Södertälje
kommun, Scania, KTH,
Vattenfall och SL att utveckla en tyst
och hållbar kollektivtrafik.
– Vi testar under ett år. Faller det väl ut
kan den nya laddningstekniken fungera i
större skala med fler bussar längs Södertäljes
linjetrafik, avslutar Tove Gram.

Text: Samuel Hultberg